عکاسی نجومی علم اخترشناسی را تکان داد
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۵۶۷۵
ایسنا/اصفهان یک مدرس نجوم گفت: علم اختر شناسی با یک ابزار خوب به نام عکاسی نجومی متوجه شد می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد.
مدرس نجوم رصدی در آسترومینار «نقش عکاسی نجومی در ترویج علم اخترشناسی» که به همت مرکز نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه عکاس نجومی اظهار کرد: از اولین تصویر نجومی که سال ۱۸۲۵ به ثبت رسیده، زمان چندان زیادی نگذشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسداله قمری نژاد با بیان اینکه هر چه در آسمان داریم، کم نور است زیرا خورشید نیست که آسمان را روشن کند، گفت: "داگر"، اولین فردی است که دوربین عکاسی برای نصب بر روی تلسکوپ ساخت، اما نتوانست عکس های خوبی ثبت کند، با این حال روشی را ابداع کرد که بعدها نیز مورد استفاده قرار گرفت.
وی افزود: اولین عکس نجومی، تصویری است که از سحابی جبار گرفته شده، البته از ماه و خورشید نیز عکس هایی ثبت شده، اما اولین عکس از آسمان شب تصویر سحابی جبار است که در آن مقطع شبیه معجزه بوده است.
به گفته قمری نژاد، عکاسی نجومی در سال های ابتدایی فعالیت با مشکلاتی چون حساسیت پایین فیلم ها و نور کم اجرام آسمانی مواجه بوده و این کار به دشواری انجام می شده است.
این عکاسی نجومی تاکید کرد: در آن زمان برای ثبت تصاویر از آسمان و اجرام آسمانی، زحمات زیادی متحمل می شدند، اما امروزه این عکس ها را بی کیفیت قلمداد می کنیم.
وی با بیان اینکه ثبت تاج خورشیدی در زمان های دیرتری رخ داد و این عکس اولین بار در زمان خورشید گرفتگی ثبت شد که فوق العاده جذاب به نظر می رسید، ادامه داد: عکاسی نجومی به مرور شکل گرفت و مشکلاتش را پشت سر گذاشت و علم و تکنولوژی نیز به کمک آن آمد تا علم نجومی مهیای عکاسی از آسمان شود.
به گزارش ایسنا، قمری نژاد با بیان اینکه در روند حرکت عکاسی نجوم اتفاقاتی رخ داد که علم را تکان داد، تصریح کرد: بعد از گذشت حدود ۱۰۰ سال از شروع عکاسی نجومی، کارهای اولیه همچنان ارزش خود را حفظ کرده اند، زیرا می دانیم برای ثبت این تصاویر چه زحمت هایی کشیده شده و اگر آن سختی و مشقت ها نبود، پیشرفت امروزی ممکن نمی شد.
مدرس انجمن نجوم آماتوری به شگفتی بزرگ در عکاسی نجوم اشاره کرد و گفت: "ادینتو" با جسارت زیادی که داشت، در وضعیتی دشوار، عکس ستاره ای را نزدیک به تاج خورشید ثبت کرد که امروزه نیز گرفتن چنین عکسی دشوار به نظر می رسد.
وی ادامه داد: محاسباتی که به واسطه عکس های "ادینتو" انجام شد، نظریه نسبیت انیشتین را اثبات کرد و نشان داد خمیدگی فضا در کنار اجسام پرجرم وجود دارد.
این مدرس نجوم رصدی با تاکید بر نقش عکاسی نجومی در ترویج علم تصریح کرد: عکاسی نجومی برای اینکه بتواند نقش کمکی را برای علم ایفا کند، فصل ۸۰ ساله ای را پشت سر گذاشته و امکانات آن نیز شاکله اصلی خود را پیدا کرده است.
به گفته قمری نژاد، علم اختر شناسی با یک ابزار خوب به نام عکاسی نجومی متوجه شد می تواند کارهای بزرگی را انجام بدهد.
وی تصریح کرد: برای اینکه از آسمان عکاسی کنیم و نقشه دقیقی از آن به دست بیاوریم، طبقه بندی ستاره ها نیاز است که پیشتر شدنی نبود و به واسطه عکاسی نجومی محقق شد، همچنان که برای تماشای سحابی که چشم قادر به دیدن آن ها نبود، از عکاسی نجومی بهره بردند.
این مدرس نجوم رصدی با بیان اینکه به واسطه عکاسی نجومی به اجرام غیر ستاره ای پی بردند، تاکید کرد: به کمک عکاسی نجومی می توانیم کل آسمان را رصد کرده و از آن اطلاعات به دست بیاوریم.
قمری نژاد ادامه داد: اگر در گذشته به دلیل کمبود امکانات، عکاسی نجومی دشوار بود، امروزه نیز به واسطه امکانات و تکنولوژی بالا نیاز به همکاری رصدخانه ها دارد.
به گفته وی، زمانی که فیلم های رنگی به بازار آمد، علاقه مندان به نجوم متوجه شدند، تاکنون چه دیتاهای مهمی را از آسمان از دست داده اند، اما بعدها نیز تا مدت ها علاقه ای برای استفاده از فیلم رنگی وجود نداشت و همچنان از فیلم سیاه و سفید استفاده می کردند، البته بیشتر نگاتیوها استفاده داشت و فیلم را چاپ نمی کردند.
این مدرس نجوم رصدی، جیمز وب را جایگزین تلسکوپ برای عکاسی از اجرام و کهکشان دورتر عنوان کرد و گفت: امکاناتی که بر روی جیمز وب نصب شده، بسیار به روز است و اگر مشکل ویروس کرونا رخ نداده بود، تاکنون در مدار قرار گرفته بود، با این حال قرار است در سال ۲۰۲۱ وارد مدار شود.
وی با اشاره به همکاری بین تعدادی از دانشگاه های دنیا تصریح کرد: در نتیجه این همکاری ارزشمند، می توانیم امیدوار باشیم تا دو سال آینده، تصاویر خوبی از سیاه چاله نوری داشته باشیم.
قمری نژاد با بیان اینکه عکاسی غیر حرفه ای نجوم در علم اخترشناسی، پنجره جدیدی باز کرده است، یادآور شد: عکاسی غیر حرفه ای، علاقه مندان بیشتری را جذب می کند که آنها همیار منجمان حرفه ای می شوند.
مدرس انجمن نجوم آماتوری سابقه کار منجمان غیر حرفه ای در کشور را به حدود ۳۵ سال قبل نسبت داد و گفت: در آن مقطع، دوربین هایی که به تلسکوپ وصل می شد، ما را علاقه مند به عکاسی نجومی کرد.
وی با دشواری کار عکاسان غیر حرفه ای در آن مقطع، افزود: باید مدت زمان زیادی را برای به سرانجام رساندن یک کار صرف می کرد، به طور مثال در طول عکاسی باید با چشم فوکوس می کرد و این حالت را تا آخر عکاسی نگه می داشت.
قمری نژاد در ادامه به شرح تجربیاتش از عکاسی نجوم در گذشته و سختی هایی که پشت سر گذاشته است، پرداخت و توضیحاتی درباره جزییات این علم ارائه کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی نجوم عکاسی نجومی عکاسی نجومی غیر حرفه ای عکاسی نجوم قمری نژاد عکس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۵۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زن فرانسوی از داستان تکاندهنده تجاوز جنسی سربازان آمریکایی به مادرش میگوید
زیسان: «اِیمی دوپره» همیشه راجع به تجاوز دو سرباز آمریکایی به مادرش در دوران پیادهسازی نیروهای متفقین در ژوئن ۱۹۴۴ میلادی در منطقه نرماندی فرانسه سکوت کرده بود؛ اما با گذشت ۸۰ سال پس از این تعرض وحشیانه، او سرانجام احساس کرد که زمان آن رسیده که در مورد آن صحبت کند.
متعاقب بزرگترین عملیات آبی-خاکی تاریخ ایالات متحده به تاریخ ششم ژوئن ۱۹۴۴ (۱۳ خرداد ۱۳۲۳)، در مجموع نزدیک به یک میلیون سرباز آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و فرانسوی در عملیاتی که پایان تسلط آلمان نازی بر اروپا را رقم زد، در سواحل نرماندی در شمال فرانسه فرود آمدند.
در آن زمان، ایمی ۱۹ ساله در روستای مونتورز واقع در ناحیه بریتانی فرانسه زندگی میکرد و درست مثل همه دیگر ساکنان، او نیز از دیدن نیروهایی که آزادی فرانسه را بشارت میدادند خوشحال شد.
اما شادی او دیری نپایید. در غروب روز دهم اوت ۱۹۴۴ (۱۹ مرداد ۱۳۲۳)، دو سرباز آمریکایی به مزرعه خانواده آمدند.
ایمی که اکنون ۹۹ سال دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها مست بودند و یک زن میخواستند.»
مادر او «ایمی هلودایس اونوغه» نام داشت و با دست خط منظم و خوب خود تمام وقایع آن شب را شرح داده است. اینکه چگونه این دو سرباز آمریکایی اسلحههای خود را به سمت شوهرش نشانه رفتند و با شلیک یک گلوله کلاه همسرش را سوراخ کردند و به شیوه تهدیدآمیزی به دخترش ایمی نزدیک شدند.
او همچنین نوشت که برای محافظت از دخترش، موافقت کرد که خانه را با این دو سرباز ترک کند. او نوشت: «آنها مرا به یک مزرعه بردند و هر کدام چهار بار به نوبت به من تجاوز کردند.»
در حالیکه ایمی این نامه مادرش را میخواند صدای او از شدت غمی که بر مادرش گذشته میلرزید. او گفت: «ای مادر، چه رنجی کشیدی و من نیز [رنج کشیدم]، چرا که من هم هر روز به این موضوع فکر میکنم.»
او در ادامه گفت: «مادرم برای محافظت از من خودش را فدا کرد. همچنانی که به او در طول کل شب تجاوز میکردند، ما منتظر بودیم و اصلا نمیدانستیم که آیا او زنده برمی گردد یا او را با شلیک گلوله میکشند.»
«صدها یا حتی هزاران فقره تجاوز در دو سال»اتفاقات آن شب تنها نمونه تجاوز سربازان آمریکایی نبود. در اکتبر ۱۹۴۴، پس از پیروزی در نبرد آزادسازی نرماندی از دست نیروهای نازی، مقامات نظامی ایالات متحده ۱۵۲ سرباز را به اتهام تجاوز به زنان فرانسوی محاکمه کردند.
یک مورخ آمریکایی به نام «مری لوئیز رابرتز» از معدود افرادی است که در مورد روایتهای ممنوعه یا همان «تابوی» جنگ جهانی دوم تحقیق کرده است. او میگوید: «در حقیقت، صدها یا حتی هزاران فقره تجاوز بین سالهای ۱۹۴۴ تا خروج دستگاههای اطلاعاتی در سال ۱۹۴۶ میلادی صورت گرفته که هنوز گزارش نشدهاند.»
او گفت: «بسیاری از زنان تصمیم گرفتند سکوت کنند؛ چرا که صحبت در مورد تجاوز را مایه شرمساری میدانستند.»
مضافا اینکه تضاد فاحش بین تجربه تلخ آنها با شادی عموم مردم فرانسه بابت ورود سربازان آمریکایی و پیروزی بر نازیها، صحبت کردن در مورد تجاوز به زنان را به طور ویژه سختتر میکرد.
تجاوز جنسی؛ راهی برای نشان دادن برتری آمریکاییها بر فرانسهبه گفته خانم رابرتز، یکی دیگر از مقصران اصلی در این ماجرا فرماندهان ارتش ایالات متحده بودند که برای انگیزه دادن به سربازان آمریکایی برای جنگیدن، وعده داده بودند که در فرانسه زنان «به راحتی به چنگ میآیند.»
روزنامه «استارز اند استرایپس» متعلق به ارتش آمریکا در آن زمان پر از تصاویری بود که زنان فرانسوی را در حال بوسیدن آمریکاییهای پیروز نشان میداد.
از نظر آمریکاییها، سکس در معنای فحشا و تجاوز جنسی راهی برای نشان دادن تسلط بر فرانسه بود، تسلط بر مردان فرانسوی، چرا که آنها قادر به محافظت از کشور و زنان خود در برابر آلمانها نبودند.
یکی از تیترهای خبری این روزنامه در تاریخ ۹ سپتامبر ۱۹۴۴، در کنار تصویری از زنان فرانسوی که سربازان آمریکایی را تشویق میکردند نوشته بود که «اینجا برای این میجنگیم که فرانسویها دیوانه یانکیها [آمریکاییها]هستند.»
خانم رابرتز گفت که انگیزه داشتن رابطه جنسی برای «ترغیب کردن سربازان آمریکایی برای اعزام به فرانسه بود.»
او افزود: «از نظر آمریکاییها، سکس در معنای فحشا و تجاوز جنسی راهی برای نشان دادن تسلط بر فرانسه بود، تسلط بر مردان فرانسوی، چرا که آنها قادر به محافظت از کشور و زنان خود در برابر آلمانها نبودند.»
«فکر میکردم آن سربازان آلمانی هستند»در پلابنک، در غربیترین نقطه ناحیه بریتانی در فرانسه، «جین پنگام» روزی که خواهرش کاترین مورد تجاوز قرار گرفت و پدرشان توسط یک سرباز آمریکایی به قتل رسید را چنان به یاد دارد که «گویی همین دیروز بود.»
«جین پنگام» که هم اکنون ۸۹ سال دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک سرباز سیاهپوست آمریکایی میخواست به خواهر بزرگترم تجاوز کند. پدرم جلوی راه او ایستاد و این سرباز پدرم را به ضرب گلوله کشت. بعد از آن، آن مرد موفق شد در را شکسته و وارد خانه شود.»
جین که در آن زمان ۹ سال داشت، به سمت پادگان نیروهای آمریکایی در همان نزدیکی دوید تا ماجرای ورود این سرباز و تجاوز به خواهش را به آنها بگوید.
او گفت: «من به آنها گفتم که این سرباز آلمانی است، اما اشتباه میکردم. وقتی روز بعد گلولهها را بررسی کردند، بلافاصله متوجه شدند که او آمریکایی است.
خواهرش کاترین این راز وحشتناک «که تمام زندگی او را تحت الشعاع قرار داد» را تا قبل از مرگش پیش خود حفظ کرد. دختر کاترین به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حالی که روی تخت بیمارستانش دراز کشیده بود به من گفت: در طول جنگ، در دوران آزادی به من تجاوز شده است.»
او به مادرش میگوید که پس چرا این ماجرا را زودتر نگفتی، مادرش پاسخ داد: «به کی میگفتم؟ فرانسه آزاد شده بود، همه خوشحال بودند، من قرار نبود در مورد چنین چیزی صحبت کنم، که ناخوشایند و ظالمانه بود.»
سرنوشت تجاوزگران جنسی چه شد؟یک نویسنده فرانسوی به نام «لویی گیلو»، در آن زمان به عنوان مترجم برای سربازان آمریکایی کار کرد. او در سال ۱۹۷۶ خاطرات خودش را در قالب رمان «! OK Joe» به رشته تحریر در آورد و به محاکمه سربازان آمریکایی برای تجاوز جنسی در دادگاههای نظامی نیز پرداخت.
فیلیپ بارون که مستندی درباره این کتاب ساخته است، میگوید: «کسانی که به اعدام محکوم شدند تقریباً همگی سیاه پوست بودند.»
کسانی که مجرم شناخته شدند، از جمله متجاوزان «ایمی» و «کاترین»، در ملاء عام در روستاهای فرانسه به دار آویخته شدند.
فیلیپ بارون میگوید: «در پس ماجرای تابو درباره تجاوز جنسی توسط نیروهای آزادیبخش وجود داشت، راز شرمآور تفکیک یگانهای سربازان سیاهپوست و سفیدپوست در ارتش آمریکا بود.»
او گفت: «زمانی که یک سرباز سیاه پوست را به پای میز محاکمه بردند، او عملاً هیچ شانسی برای تبرئه نداشت.»
به گفته رابرتز، این امر به سلسله مراتب نظامی در ارتش آمریکا اجازه داد تا با «قربانی کردن سربازان آفریقایی-آمریکایی» از اعتبار و آبروی سفیدپوستان آمریکایی محافظت کند.
او گفت که از ۲۹ سربازی که در سالهای ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ به دلیل تجاوز به عنف محکوم شدند، ۲۵ نفر سیاه پوست بودند.
اسرار عملیاتی که به جنگ جهانی دوم پایان دادکلیشههای نژادی در مورد تمایلات جنسی، محکومیت سیاهپوستان به تجاوز را تسهیل کرد. در همین حال، سربازان سفیدپوست اغلب متعلق به یگانهای سیار بودند و ردیابی آنها را سختتر از همرزمان سیاهپوستشان که عمدتاً در یک مکان بودند، میکرد.
رابرتز گفت: «اگر یک زن فرانسوی یک سرباز آمریکایی سفیدپوست را به تجاوز متهم میکرد، این سرباز به راحتی میتوانست این موضوع را انکار کند چرا که صبح روز بعد او این سرباز و یگان آن عملا از آنجا رفته بودند.»
tags # جنگ جهانی دوم ، تاریخ سایر اخبار (تصاویر) «گوسفند مارکوپولو»؛ گوسفند وحشی افغانستانی که آمریکاییها برای کشتنش ۴۰ هزار دلار خرج میکنند! (تصاویر) «موش دو پای بلوچستان»؛ کوچکترین کانگورو جهان که هرگز آب نمیخورد! (تصاویر) سگ افغان؛ لجبازترین، احمقترین و زیباترین سگ دنیا! (تصاویر) مارخور؛ «بز» پاکستانی معروف به «پیرمرد کوهستان» که تُفاش ارزش طلا دارد!